Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

"Живая трагедия жертвы": концепция войны в публицистике Валентина Распутина П. П. Каминский

By: Каминский, Петр Петрович филологMaterial type: ArticleArticleContent type: Текст Media type: электронный Other title: "Living tragedy of victim": the concept of war in the publicistic works of Valentin Rasputin [Parallel title]Subject(s): Распутин, Валентин Григорьевич 1937-2015 | публицистика | тема войны | анализ творчестваGenre/Form: статьи в сборниках Online resources: Click here to access online In: Литература о войне: эволюция смыслов и трансформация образов : материалы Всероссийской научно-практической конференции, Иркутск, 12–15 марта 2020 г С. 59-69Abstract: Исследуется, что, будучи автором лучшего, в оценке Виктора Астафьева, литературного произведения о Великой Отечественной войне («Живи и помни»), Валентин Распутин редко и осторожно высказывается о войне прямо, в риторическом дискурсе публицистики. На материале публицистических работ позднего периода творчества предпринимается попытка не только осмыслить причины подобного умолчания, но и реконструировать авторскую концепцию войны (представления о взаимоотношениях на войне личности, нации и государства, исторических судьбах народа, основах Победы, природе и значении памяти, которые составляют важную часть мировоззрения писателя). The presenter proceeds from the problem that Valentin Rasputin, as the author of the best literary work about the Great Patriotic war (“Live and Remember”, in the assessment of Viktor Astafyev), is rarely and cautiously speaks about the war directly, in the rhetorical discourse of publicism. Using the material of publicistic works of the late period of creativity, we can not only understand the reasons for this omission, but also reconstruct the author’s concept of war (ideas about the relationship of the individual, nation and state in the war, the historical fate of the people, the foundations of Victory, the nature and meaning of memory, which are an important part of the writer’s worldview).
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Библиогр.: 10 назв.

Исследуется, что, будучи автором лучшего, в оценке Виктора Астафьева, литературного произведения о Великой Отечественной войне («Живи и помни»), Валентин Распутин редко и осторожно высказывается о войне прямо, в риторическом дискурсе публицистики. На материале публицистических работ позднего периода творчества предпринимается попытка не только осмыслить причины подобного умолчания, но и реконструировать авторскую концепцию войны (представления о взаимоотношениях на войне личности, нации и государства, исторических судьбах народа, основах Победы, природе и значении памяти, которые составляют важную часть мировоззрения писателя). The presenter proceeds from the problem that Valentin Rasputin, as the author of the best literary work about the Great Patriotic war (“Live and Remember”, in the assessment of Viktor Astafyev), is rarely and cautiously speaks about the war directly, in the rhetorical discourse of publicism. Using the material of publicistic works of the late period of creativity, we can not only understand the reasons for this omission, but also reconstruct the author’s concept of war (ideas about the relationship of the individual, nation and state in the war, the historical fate of the people, the foundations of Victory, the nature and meaning of memory, which are an important part of the writer’s worldview).

There are no comments on this title.

to post a comment.