Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

Антропологические контексты философии языка Г. И. Петрова, В. М. Смокотин

By: Петрова, Галина ИвановнаContributor(s): Смокотин, Владимир МихайловичMaterial type: ArticleArticleOther title: Anthropological contexts of the philosophy of language [Parallel title]Subject(s): философия языка | философская антропологияGenre/Form: статьи в сборниках Online resources: Click here to access online In: Язык и культура. Ч. 1 : сборник статей XXIX Международной научной конференции 16-18 октября 2018 г. Ч. 1. С. 70-79Abstract: Ставится вопрос о возможности обогащения философии языка антропологическим содержанием. Философская антропология задает философии языка вопросы, связанные с проникновением в такие сферы человеческого бытия, которые не поддаются рациональному осмыслению, и потому не могут быть выражены в слове. Западная философия ищет ответа на вопрос, какое предметное содержание стоит за такими (например) ранее не входящими в поле философии понятиями, как мода, бренд, имидж, реклама тренд и т.п.? Как их объяснить с позиций соотношения означающего и означаемого? Трудность объяснения состоит в том, что означаемое исчезает, оно оказывается очищенным от всякого предметного содержания, и в итоге появляется знак-симулякр. Каким в таком случае может быть соотношение обозначаемого и обозначающего, выражаемого и выражающего? Современные подходы к пониманию бытия задают новые проблемы для философии языка. На верном ли направлении оказывается то направление в современной философии, которое сегодня предлагается со стороны философских антропологов и определяется ими как «философия антиязыка»? Решение этого вопроса, в первую очередь, связано с новыми подходами к ответу на другой, более общий вопрос философии «что такое человек?». Признание сферы «ничто» ведёт к выводу о невозможности посредством слова-кода навести с ним контакт. Поэтому и встает вопрос относительно того, действительно ли область знания об этой сфере – нигитология – «засловесна», невыразима? Abstract. The question of a possibility of enriching the philosophy of language with anthropological content is raised. Philosophical anthropology asks the philosophy of language questions connected with a penetration into such spheres of human Being which do not yield to rational comprehension, and therefore cannot be expressed in a word. In this case, what must be the relation of the denoted and the denoting, the expressed and the expressing? Contemporary approaches to the understanding of Being put forward new problems for the philosophy of language. Is the field of contemporary philosophy which nowadays is put forward by philosophical anthropologists and defined by them as “philosophy anti-language” on the right way? Philosophical anthropology asks philosophy questions connected with penetration into suchspheres of human Being which do not yield to rational conceptualization, and, therefore, cannot be expressed in a word. Nowadays, Western philosophers are working on this problem, paying attention to new phenomena of present day realities and denoting them in categories in which they reveal themselves. Western philosophyissearchingforananswerto the question, what substantive content is represented by such (for instance) notions previously not included into the field of philosophy as ‘fashion’, ‘brand’, ‘image’, ‘advertisement’, ‘trend’ etc. How can they be explained from the positions of a relation between the denoting and denoted? In this case, what must be the relation of the denoted and the denoting, the expressed and the expressing? Contemporary approaches to the understanding of Being put forward new problems for the philosophy of language. There cognition of the sphereof “nothing” has led to a conclusion about the impossibility of establishing a contact with it by means of a code-word. Therefore, thequestionisraised, whether the fieldofknowledgeaboutthissphere, i.e. the sphere of nihitology, is beyond words, that is, “inexpressible”?
Tags from this library: No tags from this library for this title. Log in to add tags.
No physical items for this record

Библиогр.: 23 назв.

Ставится вопрос о возможности обогащения философии языка антропологическим содержанием. Философская антропология задает
философии языка вопросы, связанные с проникновением в такие сферы
человеческого бытия, которые не поддаются рациональному осмыслению,
и потому не могут быть выражены в слове. Западная философия ищет ответа на вопрос, какое предметное содержание стоит за такими (например)
ранее не входящими в поле философии понятиями, как мода, бренд,
имидж, реклама тренд и т.п.? Как их объяснить с позиций соотношения
означающего и означаемого? Трудность объяснения состоит в том, что
означаемое исчезает, оно оказывается очищенным от всякого предметного
содержания, и в итоге появляется знак-симулякр. Каким в таком случае
может быть соотношение обозначаемого и обозначающего, выражаемого
и выражающего? Современные подходы к пониманию бытия задают новые проблемы для философии языка. На верном ли направлении оказывается то направление в современной философии, которое сегодня предлагается со стороны философских антропологов и определяется ими как «философия антиязыка»? Решение этого вопроса, в первую очередь, связано с
новыми подходами к ответу на другой, более общий вопрос философии
«что такое человек?». Признание сферы «ничто» ведёт к выводу о невозможности посредством слова-кода навести с ним контакт. Поэтому и
встает вопрос относительно того, действительно ли область знания об
этой сфере – нигитология – «засловесна», невыразима?
Abstract. The question of a possibility of enriching the philosophy of language
with anthropological content is raised. Philosophical anthropology asks the philosophy
of language questions connected with a penetration into such spheres
of human Being which do not yield to rational comprehension, and therefore
cannot be expressed in a word. In this case, what must be the relation of the denoted
and the denoting, the expressed and the expressing? Contemporary approaches
to the understanding of Being put forward new problems for the philosophy
of language. Is the field of contemporary philosophy which nowadays
is put forward by philosophical anthropologists and defined by them as “philosophy
anti-language” on the right way? Philosophical anthropology asks philosophy
questions connected with penetration into suchspheres of human Being
which do not yield to rational conceptualization, and, therefore, cannot be expressed
in a word. Nowadays, Western philosophers are working on this problem,
paying attention to new phenomena of present day realities and denoting
them in categories in which they reveal themselves. Western philosophyissearchingforananswerto the question, what substantive content is represented
by such (for instance) notions previously not included into the field of philosophy
as ‘fashion’, ‘brand’, ‘image’, ‘advertisement’, ‘trend’ etc. How can they
be explained from the positions of a relation between the denoting and denoted?
In this case, what must be the relation of the denoted and the denoting, the expressed
and the expressing? Contemporary approaches to the understanding of
Being put forward new problems for the philosophy of language. There cognition
of the sphereof “nothing” has led to a conclusion about the impossibility of
establishing a contact with it by means of a code-word. Therefore, thequestionisraised,
whether the fieldofknowledgeaboutthissphere, i.e. the sphere of nihitology,
is beyond words, that is, “inexpressible”?

There are no comments on this title.

to post a comment.
Share