Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

"Чистый лист" или природная данность: необходимость ясного понимания термина "человеческая природа" в контексте изучения современных образовательных практик (Record no. 720513)

000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 04867nab a2200301 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле koha000720513
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20230319233640.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 211025|2021 ru s c rus d
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер koha000720513
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
100 1# - Автор
Автор Городович, Ольга Викторовна
9 (RLIN) 502868
245 10 - Заглавие
Заглавие "Чистый лист" или природная данность: необходимость ясного понимания термина "человеческая природа" в контексте изучения современных образовательных практик
Ответственность О. В. Городович
246 11 - Заглавие тома/части
Заглавие тома/части A "Blank Slate" or a natural predisposition: the necessity of clarifying the term "Human Nature" in the context of modern educational practice studies
336 ## - Тип содержимого
Тип содержимого Текст
337 ## - Средство доступа
Средство доступа электронный
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: 12 назв.
520 3# - Аннотация
Аннотация Обозначен ряд проблем изучения природы человека в контексте понимания этой при-роды современными социальными науками. Утверждается необходимость изучения человеческой природы, на которую в значительной степени воздействуют образова-тельные практики. В заключение приведены аргументы в пользу изучения образования как значительно влияющего на человеческую природу фундаментального процесса, что доказывает важность его осмысления. Modern sociocultural changes are running rapidly, are constantly provoking new requirements that society and labor market impose on a person and his/hers education. As a result, people are largely frustrated with their own expectations and the expectations of society. The value of education increases permanently, and the study of educational practices has become more relevant than ever. In this regard, one of the main challenges that social and human sciences face is the challenge of understanding human nature – this will make educational practices as adaptive as possible, capable of adjusting to this nature, and, possibly, changing it. This issue is deeply reflected by the cognitive scientist Steven Pinker in his book The Blank Slate: The Modern Denial of Human Nature. His main idea is that human nature cannot be understood as a blank slate and must be studied in the context of the evolutionary baggage of humanity. Pinker states that it is impossible to ignore the achievements of the natural sciences, such as neurobiology, in explanation of human behavior as an individual and as a member of society. It should be noted that certain contradictions in the definition of the concept of human nature exist in Pinker’s work and in the works of his colleagues. Some researchers understand human nature as a part of the biological world opposed to the human culture or society. Others see it as a collection of properties – biological, social, moral, etc. – that distinguish human beings from other species or objects in the world. As a result, Pinker suggests a definition of human nature, according to which even extreme cases of human nature’s “plasticity” reveal important innate limitations. Based on that definition, the following hypothesis can be formulated: in terms of the blank slate theory (social constructivism) and taking into account the evolutionary theory, we can say that a human being is neither a blank slate, nor a sheet with a pre-typed text. Human nature can be compared to a linguistic test, in which information is partly given and partly skipped for sentences to be completed. In relation to educational practices, it means: 1) the necessity of developing core principles of a practice, taking into account the above mentioned innate limitations of human nature; 2) the systematization of these principles in such a way that they adapt to those plastic individual traits which determine the person’s ability to assimilate information.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова человеческая природа
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова теория чистого листа
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова философия образования
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 879358
773 0# - Источник информации
Название источника Вестник Томского государственного университета. Философия. Социология. Политология
Место и дата издания 2021
Прочая информация № 60. С. 55-63
ISSN 1998-863X
Контрольный № источника 0210-41760
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 4# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720513">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720513</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 720513

No items available.