Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

"Гофмановский текст русской литературы" в творчестве русских символистов (Record no. 720178)

000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 05339nab a2200313 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле koha000720178
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20230607125007.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 211020|2021 ru s c rus d
024 7# - Прочие стандартные номера
Стандартный номер 10.17223/19986645/71/16
Источник номера doi
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер koha000720178
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
100 1# - Автор
Автор Королева, Вера Владимировна
9 (RLIN) 491576
245 10 - Заглавие
Заглавие "Гофмановский текст русской литературы" в творчестве русских символистов
Ответственность В. В. Королева
246 11 - Заглавие тома/части
Заглавие тома/части "Hoffmann’s text" in the works of Russian symbolists
336 ## - Тип содержимого
Тип содержимого Текст
337 ## - Средство доступа
Средство доступа электронный
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: 23 назв.
520 3# - Аннотация
Аннотация Исследуется «гофмановский текст русской литературы» в эпоху Серебряного века. Доказывается, что данный текст включает мотивы, образы и стилистические приемы, характерные для немецкого романтика Э.Т.А. Гофмана («гофмановский комплекс»), мифологизированные образы самого писателя, а также его героев. Анализируется процесс воспроизведения и трансформации «гофмановского комплекса» в творчестве русских символистов Вл. Соловьева З. Гиппиус, Д. Мережковского, В. Брюсова, А. Блока, А. Белого, Ф. Сологуба и символистских текстах Л. Андреева. The article aims to distinguish between the theory of intertextuality (R. Barthes, J. Kristeva) and the theory of supertexts (V.N. Toporov, N.E. Mednis, N.A. Kuzmina) in the concept “Hoffmann’s text of Russian literature”. The hypothesis is that “Hoffmann’s text” was formed in the first half of the 19th century in the works of A. Pogorelsky, N. Gogol, F. Dostoevsky, and others, and it consists of motifs, images, and stylistic techniques typical for the German writer, a mythologized image of the writer himself and his characters. In the Silver Age, symbolists express the totality of Hoffmann’s problems, images and stylistic techniques in the form of an ideological and thematic “Hoffmann’s complex”. The complex includes a synthesis of arts, romantic irony and grotesque, psychologism, thematization of the problem of mechanization of life and man realized in the images–symbols of a mask, a doll, a puppet, a double, and a mirror, and is characterized by the integrity of the reproduced content. Awareness of “Hoffmann’s complex” as a whole and its reinterpretation is oserved in the works of V. Bryusov, A. Blok, A. Bely, F. Sologub, Z. Gippius, D. Merezhkovsky, and others. In works of small and medium genres, one of the elements of the complex is used: doubleness (A. Bely’s “Story #2”), mirroring (Z. Gippius’ Mirrors, V. Bryusov’s In the Mirror), animating the inanimate (L. Andreev’s “Thought”). In the symbolist novel, “Hoffmann’s complex” is presented systemically (F. Sologub’s The Petty Demon, A. Bely’s Petersburg). An important aspect of the article is the analysis of the transformation of “Hoffmann’s complex” in the works of symbolists. The technique of “animating the inanimate” also applies to abstract concepts (silence, lies, thought). The image of a mirror symbolizes a departure from reality (Z. Gippius’ Mirrors, A. Bely’s Petersburg). The mask and costume gain power over the person. Hoffmann’s doubleness is manifested in symbolists’ works in the reception of the “doubling of reality” (V. Bryusov’s “Flat”, A. Bely’s Petersburg). The synthesis of arts is reflected in the attempt to connect the word with music (A. Bely’s Symphonies, Petersburg). Following Hoffmann, symbolists base their worldview on “destructive” irony. “Hoffmann’s complex” is also becoming a key element in the dramatic art of the Silver Age. Hoffmann’s irony and grotesque are transformed into self-irony and self-fertility in the comic plays of V. Solovyov. The idea of synthesis of arts formed the basis of the “musical” organization of narration in A. Bely’s Symphonies. “Hoffmann’s complex” is fully revealed in the dramatic works of A. Blok (The Puppet Show, The Rose and the Cross). Symbolist dramas of Andreev enrich the complex with new techniques (abstract concepts as acting characters). Russian literature and literary life were influenced by the active functioning of “Hoffmann’s complex” at the turn of the 20th century.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова гофмановский комплекс
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова русские символисты
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова Серебряный век
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 879358
773 0# - Источник информации
Название источника Вестник Томского государственного университета. Филология
Место и дата издания 2021
Прочая информация № 71. С. 270-281
ISSN 1998-6645
Контрольный № источника 0210-37760
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 4# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720178">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/koha:000720178</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 720178

No items available.