Scientific Library of Tomsk State University

   E-catalog        

Normal view MARC view

Phenotypic and genetic associations between reading and attention-deficit/hyperactivity disorder dimensions in adolescence (Record no. 32333)

000 -Маркер записи
Контрольное поле постоянной длины 02873nab a2200385 c 4500
001 - Контрольный номер
Контрольное поле vtls000620987
005 - Дата корректировки
Контрольное поле 20210906213955.0
007 - Кодируемые данные (физ. описан.)
Контрольное поле постоянной длины cr |
008 - Кодируемые данные
Контрольное поле постоянной длины 180208|2017 enk s a eng dd
024 7# - Прочие стандартные номера
Стандартный номер 10.1017/S0954579416001255
Источник номера doi
035 ## - Системный контрольный номер
Системный контрольный номер to000620987
040 ## - Источник каталогиз.
Служба первич. каталог. RU-ToGU
Код языка каталог. rus
Служба, преобразующая запись RU-ToGU
245 10 - Заглавие
Заглавие Phenotypic and genetic associations between reading and attention-deficit/hyperactivity disorder dimensions in adolescence
Ответственность V. Plourde, M. Boivin, M. Brendgen [et.al.]
504 ## - Библиография
Библиография Библиогр.: c. 1225-1226
520 3# - Аннотация
Аннотация Multiple studies have shown that reading abilities and attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms, mainly inattention symptoms, are phenotypically and genetically associated during childhood. However, few studies have looked at these associations during adolescence to investigate possible developmental changes. The aim of the study is to examine the genetic and environmental etiology of the associations between inattention and hyperactivity reported by parents, and reading accuracy, reading speed, and word reading in a population-based twin sample (Quebec Newborn Twin Study). Participants were between 14 and 15 years of age at the time of testing (N = 668–837). Phenotypic results showed that when nonverbal and verbal abilities were controlled, inattention, but not hyperactivity/impulsivity, was a modest and significant predictor of reading accuracy, reading speed, and word reading. The associations between inattention and all reading abilities were partly explained by genetic and unique environmental factors. However, the genetic correlations were no longer significant after controlling for verbal abilities. In midadolescence, inattention is the attention-deficit/hyperactivity disorder dimension associated with reading abilities, but they could also share genetic factors with general verbal skills.
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова гиперактивность
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова невнимательность
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова подростки
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова способности к чтению
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова генетические корреляции
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова вербальные способности
653 ## - Ключевые слова
Ключевые слова невербальные способности
655 #4 - Термин индексирования — жанр/форма
Жанр/форма статьи в журналах
9 (RLIN) 681159
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Plourde, Vickie
9 (RLIN) 135060
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Brendgen, Mara
9 (RLIN) 122826
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Vitaro, Frank
9 (RLIN) 122828
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Dionne, Ginette
9 (RLIN) 122829
700 1# - Другие авторы
Другие авторы Boivin, Michel
9 (RLIN) 122830
773 0# - Источник информации
Название источника Development and psychopathology
Место и дата издания 2017
Прочая информация Vol. 29, № 4. P. 1215-1226
ISSN 0954-5794
852 4# - Местонахождение единицы хранения
Код организации-хранителя RU-ToGU
856 7# - Электронный адрес документа
URL <a href="http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000620987">http://vital.lib.tsu.ru/vital/access/manager/Repository/vtls:000620987</a>
908 ## - Параметр входа данных
Параметр входа данных статья
999 ## - Системные контрольные номера (Koha)
biblionumber (Koha) 32333

No items available.